2022-03-01

指田菜穂子 日本文学大全集 1901-1925

NAHOKO SASHIDA
Japanese Literature Series 1901-1925

2022年3月1日(火)-4月9日(土)
1 March – 9 April 2022

日曜 月曜 祝日 休廊
Closed on Sundays, Mondays and National holidays

日本文学大全集 大正九年の男 浩二
Japanese Literature Series: A Man in 1920, Koji
2019 acrylic gouache on canvas 18 x 14 cm
(吉屋信子 地の果まで 1920)
日本文学大全集 明治三十九年の男 八郎
Japanese Literature Series: A Man in 1906, Hachiro
2019 acrylic gouache on canvas 33.3 x 19 cm
(大塚楠緒子 交通遮断 1906)

西村画廊では、2022年3月1日から4月9日まで、指田菜穂子の作品集「日本文学大全集 1901-1925」(解説: ロバート キャンベル/発行: アートダイバー)の刊行を記念して、同名の個展を開催いたします。
指田は1983年埼玉県に生まれ、2006年早稲田大学政治経済学部政治学科を卒業、2009年東京大学大学院総合文化研究科を修了しました。早稲田大学在学中から「GEISAI」等で作品発表を行い、2011年に当画廊での最初の個展を開催、その後2012年に第4回絹谷幸二賞奨励賞を受賞、2014年にはVOCA展に出品するなど、着実に活躍の場を広げてきています。
これまで指田は、「絵で百科事典をつくる」というコンセプトの下、ある言葉から連想され得る様々な事象を類い稀な構成力で配置し、その言葉が潜在的及び派生的に持つ広汎なイメージを鮮やかな色調の内に描き出してきました。画面に稠密する膨大な図像は、誰もが関連を理解できる典型的なものから一見何の結びつきもなさそうな難解なものまで多岐にわたり、見る者に意想外の発見と知的探求の愉悦をもたらします。また、秀逸な洞察力と博覧によって丹念に構築されたそれらの作品は、簡便な情報の寄せ集めではなく、重層的かつ強固な土台の上に成立しており、その前例のない手法は、絵画史に新たな相貌を付与する新鮮さを抱持しているという点も忘れてはなりません。

今回発表する連作「日本文学大全集」では、1901年から1925年を対象に、夏目漱石『それから』など25作品の日本文学の登場人物を題名に用い、その小説が発表された「年」を主題としています。同じ年に関連するあらゆるイメージを集め当時の世相を表現することによって、書架に並んだ文学全集のように、集積された時間・時代を可視化する、という意図に基づいて制作されています。大文字の歴史も忘れられた文化も、世を動かした無数の人物も、数多の事象が、ある「小説」と「一年」という範囲で一つの画面上に並列的に視覚化された「日本文学大全集」を前にすると、朧げな認識に留まりがちな史実の理解に強い輪郭が与えられ、現代人には馴染みのない往昔の一時代が実在感を伴った像として立ち現れてきます。そしてそれと同時に、今度は歴史の側から文学の方へ照り返されてくる光に視点を向けることで、その明かりを手掛かりとして、小説の時代背景がより手触りを増して知覚されてきます。この往還にしたがって、鑑賞者-文学-時代の間で織り成される思索的な妙味は、既視感のない、稀なる魅力であるといえるでしょう。

2016年の「十二支」展以来、約5年振り3度目となる指田菜穂子の個展にどうぞご期待ください。
皆様のご来廊を心よりお待ちしております。

Nishimura Gallery is pleased to present “Japanese Literature Series 1901-1925” an exhibition of Nahoko Sashida from Tuesday, 1st March to Saturday, 9th April 2022. The exhi-bition celebrates the publication of a new Sashida’s book with the same title as the exhibition (Commentary: Robert Campbell, Publisher: Art Diver).
Born in Saitama in 1983, Sashida graduated from the School of Political Science and Economics at Waseda University in 2006 and completed the Graduate School of Arts and Sciences at the University of Tokyo in 2009. Sashida began exhibiting her works at GEISAI, etc. in her school days at Waseda University. She then had a solo exhibition at Nishimura Gallery in 2011, and subsequently won the 4th Koji Kinutani Encouragement Award in 2012 and the VOCA exhibition in 2014.
Based on the concept of “Making an encyclopedia with pictures”, Sashida has been placing various phenomena that can be associated with a certain word by her exceptional a-bility to compose, and depicts the wide range of images that the words can potentially have or derive from, in vivid colors. The vast amount of imagery on the screen, rangingfrom the typical which everyone can understand the connection, to the more esoteric which there seems to be no connection at all, offers the viewer the pleasure of unexpected discovery and intellectual exploration. Sashida’s works are painstakingly constructed with great insight and exposition; these are not a mishmash of simple information, but are built on a multilayered and solid foundation, and this unprecedented approach has a freshness that adds a new dimension to the history of painting.

The series of works to be presented here, “Japanese Literature Series”, covers the period from 1901 to 1925 including Soseki Natsume’s ‘And Then’, and is themed on the year in which the novels were published, using 25 characters from Japanese literature as the works’ titles. By collecting all the images that were born in the same year and expressing the social conditions of that time, Sashida intends to visualize the time and the era, like a collection of complete works of literature on a shelf.

Well-known histories, forgotten culture, and countless people who moved the world - in “Japanese Literature Serie”, all these phenomena are visualized in parallel in a single screen within the scope of ‘a novel’ and ‘a year’. In front of this series of works, our vague understanding of historical facts is given a strong outline; a bygone period, unfamiliar to us today, emerges as an image with a sense of reality. At the same time, by turning our attention to the light shining from the historical side back towards the literary side, with its light as a clue, we are able to perceive the historical background of the novel more palpable. The thoughtful flavor woven between the viewer, the literature, and the period generated by this back and forth, is an irresistible charm without deja vu.

This is Nahoko Sashida’s third solo exhibition in five years, since her exhibition “Twelve Zodiac Signs” in 2016.
We are looking forward to seeing you at the exhibition.

日本文学大全集 大正十年の男 “粋”
Japanese Literature Series: A Man in 1921, “The Son”
2019 acrylic gouache on canvas 80.3 x 65.2 cm
(内田百閒 件 1921)

発売中

指田菜穂子「日本文学大全集 1901-1925」(ART DIVER、2022) サイン入り
¥2,750(税込)
送料: ¥370

NAHOKO SASHIDA “Japanese Literature Series 1901-1925” (ART DIVER, 2022), signed
¥2,500.