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小林 孝亘
KOBAYASHI Takanobu


- 夢みる2秒前 -
“two seconds before dreaming”

17 September − 19 December 2013


 
                         
                      展覧会カタログ「夢みる2秒前」
This exhibition catalog "two seconds before dreaming"
 
                         
                         
                         
                                

西村画廊では、2013年9月17日(火) より10月19日(土)まで、小林孝亘の約3年振りの新作展「夢みる2秒前」を開催します。

小林孝亘は1960年東京に生まれ、1986年に愛知県立芸術大学を卒業しました。80年代から90年代にかけて、ペインティング・ナイフによる荒々しい筆触で、自己防衛の手段として外界との接触を断つ自身の姿を投影した「潜水艦」をモチーフに作品制作をつづけた後、1995年の展覧会「絵画考’95」(水戸芸術 館)において、柔らかな木漏れ日に包まれる公園の水飲み場や犬などを描いた作品を発表し、高い評価を得ました
。1996年に当画廊での初個展を開催、1999年から東京とバンコクを行き来しながらの制作を開始し(〜2012年)、タイでの日常生活から食器や車のテールランプなどの題材を見いだし、それと同時に光を巧みに用いた独自のスタイルを確立しました。2002年には、眠る人を描いた「Small Death−小さな死」 と日光浴をする人を描いた「Sunbather」の二つの連作を発表しました。これらは、小林にとって人物を初めて正面から描いた作品となります。2004年には目黒区美術館で個展「小林孝亘―終わらない夏」を開催、また2006年の当画廊での個展では、人物の顔をクローズアップで描いた「Portrait」のシリーズを発表しました。近年では森の中で変遷する光や人物、物をドラマチックに描き、その評価は一層高まっています。

2011年以降、心労を伴う個人的な様々な出来事や東日本大震災を経験したことで、小林は何をするにも浮き足立つような感覚に付きまとわれるようになっていました。そうした中、鳥に連れられて行く人や切り株の上で発光している人といったイメージが、彼の中で繰り返し現れるようになります。「物語」という言葉を小林に連想させたこれらのイメージは、それまでむしろそのような物語性を排除することで「意味」が生じてしまうのを避けてきた彼にとって、絵画化するには抵抗を覚えるものでした。しかしその内、たとえそれを描くことにより作品の解釈が限定的になってしまうとしても、それは描かずにはいられないもの、受け入れるべきものだと思い至るようになりました。
なお、上記の"浮き足立つような感覚"について小林は、「歩いているのに歩いていないような感覚、何かを見ているのに何を見ているのかわからないような感覚、夢の中にいるような感覚」と語っていますが、本展の「夢みる2秒前」というタイトルは、小林が実際に寝るとき、眠りに入る一歩手前のある一瞬に、覚醒しているのに現実ではない風景が見えてきて、その覚めているのか眠っているのか定かでない状態が、「物語」という言葉が浮かんできたときの感覚に似ていると思ったというところからきています。


本展では、朝日が柔らかく射し込む森を描いた500号(197 x 333 cm)の大作をはじめ、油彩5点ドローイング約10点の最新作を発表します。小林孝亘の新境地に、どうぞご期待ください。


 
                     

For the first time in 3 years, Nishimura Gallery is pleased to present KOBAYASHI Takanobu solo exhibition “Two seconds before dreaming” for his new works.

KOBAYASHI Takanobu was born in Nihonbashi, Tokyo in 1960, and graduated from Aichi University of the Arts in 1986. From the 80’s to the early 90’s, he made a number of paintings of a submarine wandering alone in different daily scenes, in which the subject was a metaphor to the state of his mind feeling and observing the world in solitude. In the exhibition “Mito Annual ’95 −Discover Paintings: works & language”(Art Tower Mito), he won high praise from the works representing light falling onto the water fountain and the dog in the park. In 1996, he received the Encouraging Prize in the Vision of Contemporary Art (VOCA) competition, and also his first solo exhibition in our gallery was held. From 1999 to 2012, he had lived and worked both in Tokyo and Bangkok. The environment of Thailand led him to find new subjects like dishes and tale lamps, and to evolve his distinctive expression of glowing light. Thereafter, he chose human figures as his new motif and developed his works to the series of “Small Death” and “Sunbather”. In 2004, his solo exhibition “Kobayashi Takanobu ―Endless Summer” was held in the Meguro Museum of Art, Tokyo. In 2006, a series of close-up faces titled “Portrait” was exhibited in our gallery. In recent years, he paints the lights, figures, and objects going through changes in the forest dramatically, and receives increased recognition.

This exhibition will be composed of the combination of the recent works in which certain stories can be read and the works trying to represent something universal taking in lights heretofore. We will exhibit about 10 new drawings and 5 new paintings, commencing with a 197 x 333 cm sized big piece representing the forest in the soft rising sun.

Kobayashi said that he had tried to push out the narrativity and take the objects to the universal images, but through the first experiences on the trot since 2011, he has come to feel the unrealistic feeling and then he got a word “story” off the top of his head. It does not mean that the story has exact organization, but it is fragmentary. For example, the image of a man following a bird in his new work represents his imagination almost directly. That means this is less universalized compared with his past works. However, even though it will be interrupted limitedly by representing the image in his head directly, he has come to think there is no way but to paint it and accept it.

As respects “the unrealistic feeling” above, Kobayashi said that is “the feeling he is not walking though he is walking, the feeling he does not know what he looks at though he looks at something, and the feeling in the dreams”.
The title of this exhibition “Two seconds before dreaming” was named because the feeling when the “story” had struck him is similar as the feeling in the moment before dropping off to sleep when he goes to bet actually; coming to see the unreal scene and feeling it is not sure if he is awake or asleep although he is awake.

 
                         
                         
                         
                         
                       
                         
                      "Light" 2013
oil on canvas
162 x 162 cm
 
                         
                         
                         
                       
                         
                      "Moon" 2013
oil on canvas
227 x 145 cm
 
                         
                         
                         
                       
                         
                     

"Block" 2013
oil on paper
39.5 x 33 cm

 
                         
                         
                         
                       
                       
                      "Fire" 2013
oil on paper
25.5 x25 cm