2020-11-06

横尾忠則 タマ、帰っておいで

TADANORI YOKOO REQUIEM for TAMA

2020年11月6日(金)-12月19日 (土)
6 November – 19 December 2022

日曜 月曜 休廊
Closed on Sundays and Mondays

タマ、帰っておいで 082 自宅にて
Requiem for Tama 082 At Home
2019 acrylic on canvas 38 x 45.5 cm
タマ、帰っておいで 019 自宅にて
Requiem for Tama 019 At Home 
2014 acrylic on canvas 33.3 x 24.2 cm

西村画廊では、2020年11月6日(金)から12月19日(土)まで、横尾忠則の個展『タマ、帰っておいで』を開催いたします。

1936年兵庫県に生まれた横尾忠則は、1960年代、傑出した才能を持つグラフィック・デザイナーとして頭角を現し、また絵画、演劇、映画、文学、音楽をはじめ他分野においても輝かしい存在感を発揮するなど、文字通り時代の寵児となって日本の前衛文化を牽引しました。土着性、暗喩、エロティシズム、氾濫する無意識や目眩く色彩が驚くべき親和力で結びつき、不穏なまでに並外れた創造性が勢いよく噴出した横尾の作品は、モダニズム一辺倒だった当時のデザイン界の閉塞状況を刷新し、彼の登場を分水嶺として、日本のポップ・カルチャーは決定的な変異を遂げました。
1969年に第6回パリ青年ビエンナーレ版画部門でグランプリ、1972年にはニューヨーク近代美術館で現存のグラフィック・デザイナーとして初の個展を行うなど、早くから国際的にも高い評価を獲得してきた横尾は、それ以降も国内外で多数の展覧会を開催し、名実共に日本を代表する美術家として活躍してきました。1980年にニューヨーク近代美術館のピカソ展で啓示を受けてから以後は、創作活動の重点を絵画制作へと移し、今日まで質量共に驚異的な絵画作品を生み出し続けています。
横尾の絵画には、主に、彼自身の生い立ちや関心など私的な事柄を中心に、生と死、夢と現 、日常と非日常が明確な境界なく描かれ、幼児性、エロティシズム、暗喩、引用、反復、諧謔が豊穰に渦巻き、時代の精神が普遍的な高みの内に濃密に立ち現れています。また、まるで自身の内側に森羅万象があって、画家はその源泉に筆を浸すだけでこの世界の秘密を描き取ることができるかのように、それらの絵は無尽蔵の鉱脈を想起させる様々な意味や謎を内包しています。

本展では、2014年に亡くなった横尾の愛猫タマを描いた絵画作品、約90点を一堂に初公開します。
横尾は猫という存在について、「アーティストのミューズであり、美の化身であり、アーティスト自身でもあり、アーティストが本来備えていなければならない性格をすべて持っている」*1 と語ります。「人間臭いし、情がある」*2 猫だったと横尾が述懐するタマは、あるときから野良猫として横尾家の裏庭に居着くようになり、以来15年間、同じ屋根の下で暮らしました。タマがこの世を去った2014年から今年2020年にかけて描かれたこれらの連作は、「生まれ変わったら、また一緒の家族になろう」*3 というタマへの想いを胸に、横尾が彼女の生前の写真を元に制作したもので、率直に描写された何気ない瞬間の数々からは、タマに対する愛や両者の間に流れていた親密な空気が鮮明に伝わってきます。
稀代の美術家であり、愛猫家である横尾忠則が、6年の歳月にわたり亡きタマへ捧げたレクイエムに、どうぞご期待ください。
皆様のご来廊を心よりお待ちしております。

なお、本展の当初予定していた初日4月1日に、横尾忠則の画文集『タマ、帰っておいで』が講談社から発売されました。書店や当画廊でぜひお手にとってご覧ください。

*1, *2 『ひととき』(ウェッジ社)2020年1月号

*3 『週刊読書人』2014年6月6日号

Nishimura Gallery is pleased to present “REQUIEM for Tama” an exhibition of Tadanori YOKOO from Friday, 6th November to Saturday, 19th December2020.

Tadanori Yokoo, born in 1936 in Hyogo prefecture, rose to prominence in the 1960s as a graphic designer with outstanding talent, and also showed a shining presence in other fields such as painting, theater, film, literature, music, and so on; he literally became a hero of the times and led Japanese avant-garde culture. In Yokoo’s works, indigeneity, metaphor, eroticism, overflowing unconscious and dazzling colors are combined with amazing affinities, and a thrilling exceptional creativity is powerfully erupting. They revolutionized the stagnation of the design world dominated by modernism at that time, and with his appearance as a watershed, Japanese pop culture underwent a decisive transformation.

From early on, Yokoo has received high reputation internationally, winning the Grand Prize for Print in the 6th Paris Biennale in 1969 and becoming the first living graphic designer held solo exhibition at The Museum of Modern Art, NY in 1972. He has been continued to hold numerous exhibitions in Japan and abroad and active as one of Japanese leading artists both in name and reality. After he received a revelation at the Picasso exhibition of The Museum of Modern Art, NY in 1980, he shifted the focus of his creative activities to the painting and continues to produce astonishing painting works in both quality and quantity to this day.
In Yokoo’s painting mainly, life and death, dream and reality, ordinary and extraordinary are depicted without clear boundary, focusing on private matters such as his own personal history and interests. Infantilism, eroticism, metaphor, quotation, repetition and humor are richly whirled, the spirit of our time appears thickly at the universal height. As if there were all things in the universe within him, the painter could depict the secrets of this world by simply dipping his brush into its source; these paintings contain various meanings and mysteries reminiscent of the limitless mineral deposits.

In this exhibition, about 90 paintings depicting Tama, Yokoo’s beloved cat who died in 2014, will be shown for the first time.
Yokoo says about cats, “The Muse of the artist, the incarnation of beauty, the artist himself, and all the characters that the artist must have.” *1 Tama was a cat came to the backyard of the Yokoo’s house as a stray cat and lived with his family for the next 15 years. He recalls, “She was human-like and has a feeling.” *2 The series of these works, which were produced from 2014, the year Tama died, to this year 2020, were painted by Yokoo mainly based on her photographs with his feeling for Tama: “Let’s be a family again when we are reborn.” *3 The casual moments, depicted in the paintings unaffectedly, vividly convey to us Yokoo’s love for Tama and the intimate atmosphere that existed between the two.

Please look forward to the Requiem that Tadanori Yokoo, a great artist and cat lover, has been dedicated to the late Tama for six years.
We are looking forward to your visit.

On 1st April, the first day of the exhibition, which was originally scheduled to be held, ‘REQUIEM for Tama’ a book of these paintings with writings by Yokoo was released from Kodansha Ltd. Please feel free to pick it up at bookstores or our gallery.

*1, *2 the 2020 January issue of “Hitotoki” (Wedge)

タマ、帰っておいで 006 玉川病院にて
Requiem for Tama 006 At Tamagawa Hospital
2014 acrylic on canvas 38 x 45.5 cm
タマ、帰っておいで 041 十和田市現代美術館にて(公開制作)
Requiem for Tama 041 At Towada Art Center (Live painting)
2017 acrylic on canvas 37.9 x 45.5 cm
タマ、帰っておいで 087 アトリエにて
Requiem for Tama 087 At Studio
2020 acrylic on canvas 40.9 x 53 cm